Zo bereken je de lifetime value van een klant
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 oktober 2019 

Zo bereken je de lifetime value van een klant

De ‘duurste’ fout die ik maakte met Facebook Ads

In de beginperiode, toen ik net startte met adverteren op Facebook, betaalde ik soms maar 0,30 euro per lead via Facebook Advertising. Omdat ik nog geen data tot mijn beschikking had en zag dat de advertentiecampagne niet direct winstgevend was, besloot ik deze campagne uit te schakelen.

Nu, bijna 4 jaar later zie ik wat een stomme fout dit is geweest. Ik zie dat de leads die ik toen verzamelde, vandaag de dag nog steeds tickets kopen voor events of zelfs hun Facebook Marketing aan mij uitbesteden.

Vandaag betaal ik geen 0,30 euro per lead meer, maar soms wel 2 of 3 euro. Dat is oké, want ik ken mijn cijfers inmiddels, maar toch zonde dat ik niet het maximale resultaat uit deze mooie periode heb weten te halen.

De Lifetime value van een klant was namelijk stukken hoger! Vaak kijken we als ondernemer enkel maar naar de directe opbrengsten. “Wat levert dit mij vandaag op?” Terwijl je in veel gevallen de waarde van een klant kunt verhogen.

Hetzelfde merkte ik bij een klant die supplementen verkocht. De eerste order was verliesgevend. Alleen zagen wij dat een klant niet 1x een supplement bestelde maar dat een klant gemiddeld 5 bestellingen plaatste. Als wij de advertenties hadden gestopt omdat deze niet winstgevend waren op de eerste bestelling, dan waren we enorm veel omzet misgelopen.

De hamvraag: Wat is de lifetime value van jouw klant en wat kun jij spenderen om een klant te ‘kopen’ via advertising?

Lifetime Value = [Gemiddeld aantal transacties per maand] x [Gemiddelde winst per transactie] x [Gemiddeld aantal maanden dat een klant, klant blijft]

Over de schrijver
Reactie plaatsen