arrow_drop_up arrow_drop_down
26 november 2019 

Hoe een gratis boek toch winstgevend kan zijn?

Heb jij ‘m al voorbij zien komen op Facebook? Het boek “Doe mij maar klanten!”. In Augustus 2018 lanceerde ik het boek met een ludieke actie waarbij je het boek kon aanschaffen tegen enkel en alleen de verzendkosten. Het boek kreeg je gratis. 

Inmiddels draaien de advertenties voor het boek al een jaar lang op volle toeren, zijn er met de advertenties meer dan 3.000.000 personen bereikt en meer dan 11.000 boeken verkocht. 

Maar hoe werkt dat dan? Zo’n gratis boek. Je moet toch ergens je hypotheek mee betalen?

Het concept is afgeleid van de Amerikaanse marketeer Russel Brunson, bij wie ik dit concept voor het eerst tegenkwam. Een gratis boek, wie wil dat nu niet? 

Toen ik mijn boek uitbracht en dit -per toeval- net in de maand van mijn verjaardag was, besloot ik om in plaats van het boek aan te bieden via Managementboek het boek volgens het ‘free + shipping’ model aan te bieden.

Dat is leuk Youri maar hoe werkt dat dan? Mijn boek kon je tegen verzendkosten aanvragen. Door vervolgens een slimme marketingfunnel in te zetten wist ik toch winst te maken met mijn ‘gratis’ boek.

In de marketingfunnel bood ik een online trainingsprogramma voor 47 euro aan. 10,4% van alle kopers besloot om gebruik te maken van dit aanbod. Dat betekende een 4,89 euro per aangevraagd boek als ‘extra marge’. De drukkosten waren eruit en er bleef zelfs al een kleine marge over. Deze marge werd vervolgens wel weer geherinvesteerd in nieuwe advertenties.

Maar in de tussentijd kwam mijn boek wel bij 11.000 mensen op tafel te liggen. Een tijdje geleden organiseerde ik een evenement en 75% van het publiek had mijn boek gekocht! 

Binnen de marketing agency krijg ik te horen dat mensen mijn boek gelezen hebben en de strategieën uit het boek willen implementeren. En daarnaast worden ook mijn online programma’s beter verkocht dan ooit.

De ‘gratis’ boeklancering is mijn meest succesvolle lancering gebleken!

Over de schrijver
Reactie plaatsen